OM UDFORDRINGEN

Projektets tredje og sidste udfordring handler om vores viden om fødevarer og fødevareproduktion. Mange undersøgelser viser, at børn ved meget lidt om, hvor den mad, de spiser, kommer fra. De ved også meget lidt om, hvordan man tilbereder maden i køkkenet, og hvilke forhold dyrene, der bliver tilberedt, har levet under. Nogenlunde samme tendens gælder de voksne, som rammes af den stigende kompleksitet på området. Det er besværligt at blive klog på, hvor maden kommer fra, og hvad de forskellige mærkninger egentlig betyder. Og det er sjældent, at danskernes tid prioriteres til madlavning fra bunden sammen med familien. Det har naturligvis nogle konsekvenser, som både vedrører os selv og vores sundhed, men også miljøet og naturen omkring os.

Eleverne skal derfor arbejde med at designe løsninger, som kan gøre det nemmere for både børn og voksne at tilegne sig viden om hvor de enkelte fødevarer kommer fra, om fødevarernes ofte komplicerede vej fra deres oprindelsessted til vores middagsbord og om konsekvenserne for sundhed, miljø og klima af de forhold, som fødevarerne bliver til under.

Udfordringen er:
Hvordan øger vi børns og voksnes viden om, hvor mad kommer fra, og hvordan den bliver produceret, inden den bliver spist?
 

BONDEGÅRDSBESØG! Som noget særligt kan skolerne booke et besøg på en Arlagård via dette link. I menubaren til højre for kortet skal I huske at hakke feltet 'INDEX 2017' af.
 

  • Download designbriefet for 2017 her.
  • Find inspirationsmateriale om fødevarer under INSPIRATION.