OM UDFORDRINGEN

HELSINGØRS SOM DANMARKS BEDSTE BØRNE- OG UNGEKOMMUNE

Velkommen til Helsingørs Design to Improve Life Udfordring! Vi glæder os til at følge elever og lærere i processen frem mod kreative og innovative løsninger på udfordringen ”Helsingør som Danmarks bedste børne- og ungekommune”.

De 12 medlemmer af juryen har nu valgt de 21 finalister til tredje og sidste Battle i Helsingør Design to Improve Life Udfordring. Udfordringen er ’Helsingør som Danmarks bedste børne- og ungekommune’, og Battle finder sted i Festsalen på Helsingør Gymnasium kl. 12.00 den 14. december.
Se de 21 udvalgte løsninger længere nede på siden.
 

 

Hvad er Helsingørs ’Design to Improve Life Udfordring’?

En Design to Improve Life Udfordring er en ramme for elevernes innovative arbejde med at skabe bæredygtige løsninger på samfundsudfordringer. Aktiviteten er en del af projektet ’Boost – Innovativ Skole i Helsingør’ og er et projektforløb, der afvikles tre gange frem til 2017 for alle folkeskoleelever i Helsingør Kommune. Den første udfordring fandt sted i foråret 2016, den anden i foråret 2017 og den tredje finder sted i november-december 2017.

Eleverne arbejder med en relevant samfundsudfordring, de samarbejder og konkurrerer i tværfaglige teams om at finde de bedste løsninger. Ved at udforme løsninger til relevante og virkelighedsnære udfordringer i deres lokalområde (ud)dannes eleverne til at tænke løsningsorienteret med det langsigtede mål at ruste dem endnu bedre til at deltage som aktive medborgere i samfundet.

I den kommende udfordring arbejder eleverne med emnet ”Helsingør som Danmarks bedste børne- og ungekommune. I menupunktet MATERIALE herover finder I designbriefet, som indeholder en beskrivelse af emnet, samt underviserguiden og andet undervisningsmateriale. Under INSPIRATION finder I uddybende materiale om emnet. Gå også på opdagelse i de øvrige menupunkter – her findes bl.a. vigtige informationer om aktiviteter, tidsplaner og frister. 

Hvert forløb afsluttes med et ‘Battle’ hvor eleverne fremviser deres løsninger for byen og den endelige vinder kåres af en jury af eksperter og erhvervsfolk, byråd og borgmester. Det tredje Design to Improve Life Battle i Helsingør finder sted d. 14. december 2017. Se en video fra Helsingørs første Battle i marts 2016 og andet Battle i marts 2017. Alle datoer og deadlines findes under punktet AKTIVITETER.

 

​FINALISTER

 

JULEGAVER TIL ALLE

SKOLE NORDVESTSKOLEN
ELEVERS NAVNE MODAR 6.A, ABDUL 6.B, NORA 6.C OG DANIEL 6.C
KLASSE 6. A,B,C

En smart ordning med hjemmeside, der samler julegaver ind til børnene af Helsingørs 2098 kontanthjælpsmodtagere. Gaverne er brugte ting, legetøj eksempelvis, indsamlet fra Helsingørs borgere.

 

DEJLIGE TOILETTER PÅ SKOLEN

SKOLE SKOLEN VED KONGEVEJ
ELEVERS NAVNE ISABELLA OLIVIA ROHLIN BRISTON, OLIVIA EVA RUBIN LAKSØ, TERESA MEDEIROS RYDENG OG HELE 0.P
KLASSE 0.P

Dejlige skoletoiletter, hvor toilettet klapper, når man trækker ud, og vasken råber hurra, når man vasker hænder. Desuden er der altid varmt og rent og der mangler aldrig toiletpapir.

 

VENSKABET

SKOLE HORNBÆK SKOLE
ELEVERS NAVNE ALLE BØRN FRA 0. ÅRGANG, IALT 38 BØRN REPRÆSENTANTER: CLARA F.J. FILIPPA, WILLIAM H.N., ALEXANDER C
KLASSE 0. ÅRGANG

Mange børn, især nyankomne i klassen, er ensomme. I ’Venskabet’, der står på legepladsen, kan man gå ind og finde fotos af lege-amassadørerne, som man kan gå hen og lege med, der er forslag til lege, legesager og plaster, så man kan hjælpe dem, der har slået sig.

 

ALLE BØRN HAR RET TIL KULTUROPLEVELSER

SKOLE HELLEBÆKSKOLEN
ELEVERS NAVNE ALLE BØRN I 1.A
KLASSE 1.A

Alle børnefamilier modtager et klippekort til kulturoplevelser fra kommunen. Så kan de mange familier, der ikke har råd eller tid til at finde kulturoplevelser, komme i gang med gode fælles familieoplevelser.

 

TRØSTETRÆ - SMÅ RUM I DEN STORE SKOLE

SKOLE SKOLEN VED GURREVEJ
ELEVERS NAVNE HILAL, ALBERTE, MIKKEL R., SYLVESTER
KLASSE 2.A

Vi vil skabe nogle små rum i skolen, hvor man kan få ro, falde ned efter en konflikt og få trøst. Klassen kan have sofahjørner og et ’Trøstetræ, hvor man kan krybe ind og få lidt fred.

 

JOB JOB

SKOLE TIBBERUPSKOLEN
ELEVERS NAVNE CARLA VINDELØV VIBE-HASTRUP SUSANNA NOACK SKÆRBÆK BELLOD SILKE NYGAARD FRANDSEN STINE FRIIS
KLASSE 7. I,F OG G

Unge vil gerne have fritidsjob, men de er svære at finde. En overskuelig app med jobopslag, som de unge kan søge på gør det lettere og mere effektivt.

 

DIN SENSITIVITET - APP

SKOLE BYSKOLEN
ELEVERS NAVNE LOTUS THORIUS, HOLLY AHM VILDE, H. SCHWANENFLÛGEL, HANNA NAVNTOFT, OLIVIA ROSENØRN DUE
KLASSE 6.R

 

Mange børn er særligt sensitive og følsomme. En app, som man via besvarelse af en række spørgsmål, indstiller til sin egen personlighed, kan hjælpe barnet i hverdagen med trøst, gode råd og endda samtale.

 

DET INTELLIGENTE TRAFIKLYS

SKOLE BORUPGÅRDSKOLEN
ELEVERS NAVNE JULIUS, MADS, ARTHUR, FLORA, KAISA
KLASSE 6.C

Børn på cykel er særligt udsatte og utrygge i store trafikkryds – især hvis bilerne kører for hurtigt. En sensor får trafiklyset til at blive rødt, hvis der kommer en bil i for høj fart imod lyskrydset.

 

MATEMATIKBANE

SKOLE ESPERGÆRDESKOLEN
ELEVERS NAVNE VANESSA, MATHIAS, LUDVIG, OLIVER, THEA
LASSE 2.A OG 2.B

Matematik er svært. En ’Matematikbane’ i skolegården kombinerer matematik, bevægelse og frisk luft, så matematik bliver lettere og sjovere.

 

KRONBORGLAND

KOLE NYGÅRD SKOLE
ELEVERS NAVNE AXEL THYGESEN, AXEL URBAN KROG JENSEN, JONAS BEYER DAAE FUNDER, JULIAN TOGO KØLTOFT, MARKUS KILDENTOFT BAGGER, MILO ARNDAL MUNKSGAARD, ROMEO FREDERIK GREVY-BOYSEN, SARA RIIS OLSEN, TOBIAS NONBOE OPHEIKENS, VICTOR DEGN BAK BUEMANN
KLASSE H3

I Helsingør er der for langt til fælles familieoplevelser. H3 foreslår et aktivitetscenter for alle aldre. Der er badeland med havbad, legeland, x-jump, gokart, skydebane og playrooms med Lego, PC og robotprogrammering. 

 

POLITISK TEMAUGE

SKOLE SKOLEN VED RØNNEBÆR ALLÉ
ELEVERS NAVNE CECILIE SOMMER, EVIND GAIA, DESIREE GLIPSTRUP PETERSEN, REBECCA LIM HØEG
KLASSE 8.D

Opdragelse af unge til demokrati og politisk stillingtagen. Løsningen er en årlig temauge i de ældre klasser om demokrati og politik, så de bliver klar til at stemme og deltage politisk.

 

UNGDOMSAKTIVITETSHUS

SKOLE HORNBÆK SKOLE
ELEVERS NAVNE JULIE, EMILIA, MADS, ALEXANDER
KLASSE 9.

Ungdomsaktivitetshuse af containere. Hver bydel har en base af containere med vand og toiletter, andre mobile containere med forskellige aktiviteter, kan flyttes rundt, så hver bydel hele tiden får nye aktiviteter.

 

TIKØB BØRNE- OG UNGDOMSFORENING

SKOLE TIKØB SKOLE
ELEVERS NAVNE 4.KL
KLASSE 4.KL

En børne- og ungdomsforening skal arrangere aktiviteter, fritidsjobs og et tilholdssted i Tikøb, så de unge ikke forlader byen, når de får fritidsinteresser. Måske kan der bygges et hus som samlingssted.

 

HAVNEBAD

SKOLE UNGDOMSSKOLEN OG 10. KLASSESKOLEN
ELEVERS NAVNE MARCUS OLSEN, KATRINE NISSEN, OLIVIA PEÑA, JONAS LARSEN OG AMIN KHALI
KLASSE IDRÆTSLINJEN

Børn og unge kommer for lidt i Kulturværftet. Et gratis havnebad med forskellige events vil skabe mer liv omkring Kulturværftet og børn og unge bliver en del af det.

 

BASKETKURV - SKRALDESPAND PÅ TOILETTERNE

SKOLE ESPERGÆRDESKOLEN
ELEVERS NAVNE CHARLIE DUUS FINSEN, EMIL ENGSTRØM TRUELSEN, REGITZE LUND FALKENSTED, PHILIP BANG GRINDERSLEV, SMILLA HATTENS
KLASSE 5. A

Børn smider skrald på gulvet i toiletterne. En basketkurv, hvor man tjener en polet, hver gang man rammer i fra en streg på gulvet, er løsningen. Den der har flest poletter i slutningen af måneden får en gave.

 

BEDRE PSYKISK OG FYSISK SKOLEMILJØ

SKOLE NYGÅRD SKOLE
ELEVERS NAVNE AKSEL BENDTSEN, AUGUST JUUL, FILIPPA WIINBERG, KARLA HANSEN, MIKKEL THØGERSEN, MILLE SCHIERBECK, SEBASTIAN KRISTENSEN, THOR ZILO.
KLASSE H4 (5. OG 6. KLASSE)

Et sanse- og stillerum skal hjælpe især sensitive børn i overbygningen med at få ro og koncentrere sig i skolen. Desuden skal toiletforholdene forbedres, fordi flere går og holder sig en hel dag.

 

FÆLLES SPORTSCENTER TIL ALMEN- OG HANDICAPIDRÆT

SKOLE MØRDRUPSKOLEN
ELEVERS NAVNE ESTHER, VITUS, DANIEL, VICTOR
KLASSE 2.D

Et sportscenter, der er indrettet, så handicappede kan træne sammen med andre børn og unge. På den måde kan de to grupper mødes og blive venner.

 

BOFORMER

SKOLE TIKØB SKOLE
ELEVERS NAVNE MINELLE JASMIN HANSEN, SILKE WISTOFT THOMSEN, IDA EMILIE BRANDT BAADTOFT, MALOU RACHLEW PEDERSEN
KLASSE 3A

Nyt boligområde i Tikøb, som trækker børnefamilier til. Mellem boligerne er der sø, boldbane, bænke, legeplads, fælleshus, boldbane til et godt børneliv.

 

UNGDOMSBASEN

SKOLE NYGÅRD SKOLE
ELEVERS NAVNE BJØRN YDE CHRISTENSEN, SIMON MONKVIK KANARIS, MARCUS ROSTED, KOLDT ASTRID, FØNSS KROGH EMIL, ARNDAL MUNKSGAARD, CELINA SCHACHT ODGAARD, KASPAR BEGER OLSEN, JEPPE SKÆRLUND SVENDSEN, YASIN TÜMTÜRK, RASMUS LAURITZ VAARBY
KLASSE H5

Kommunens tilbud til unge ligger spredt og er svært at finde. En hjemmeside med tilhørende Facebook-side, der samler og systematiserer alle kommunens tilbud til unge, vil gøre det lettere.

 

DANISH NINJA JUMP

SKOLE HORNBÆK SKOLE
ELEVERS NAVNE AUGUSTA, IDA, MAJA, JULIE, MARIA
KLASSE 7.

Er man ikke god til sport, er det svært komme i gang. En aktivitetshal, eksempelvis i en gammel lagerhal, med trampoliner, skumbolde, forhindringsbaner og andet for alle børn og unge kan få alle i gang med sjov idræt.

 

FRITIDSJOBSPORTALEN

SKOLE TIBBERUPSKOLEN
ELEVERS NAVNE CECILIE LIV HØEG BRUSK, DITTE JUNCKER FELUCKA, SIT WALTHER, MARIE WENDELBORG, MIKALA MARIE LYNGE PEDERSEN
KLASSE 8.H

 

Unge har svært ved at finde fritidsjob. En web-portal, hvor virksomheder kan lægge jobtilbud ind, og hvor de unge kan søge job og få kontakt med arbejdspladsen, er løsningen.